Pyöräily on loistava liikuntaharrastus

Moni on hurahtanut pyöräilyyn. Se on paitsi loistava tapa ylläpitää kuntoa ja kehon terveyttä, myös ekologinen kulkuväline, jota voi käyttää hyötyliikuntaan. Pyörällä pääsee kätevästi esimerkiksi ruokakauppaan tai työpaikalle, ja monet käyttävät sitä myös availlakseen ja lämmitelläkseen lihaksia ennen varsinaista sali- tai lajiharjoittelua. Pyöräily on myös suhteellisen halpaa, sillä pyörä, kypärä ja varusteet tehdään kertaostoksena ja monilta löytyy sellaiset jo entuudestaan.

Pyöräily aktivoi tehokkaasti koko kehoa. Se vahvistaa pohkeiden ja reisien lihaksia, unohtamatta tietenkään kovasti töitä tekeviä pakaroita. Jalkojen rytmikäs liike vaikuttaa myös keskivartaloon, jonka lihakset ovat aktiivisesti mukana tasapainon ja voiman ylläpitämisessä. Myös yläselkä ja kädet vahvistuvat pyöräilyn seurauksena, etenkin, jos maasto on vaikeampaa tai reitti sisältää paljon ylämäkiä. Pyöräily kasvattaa myös keuhkojen hapenottokykyä ja se alkaa muodostamaan uusia verisuonia kasvavien lihaksien ympärille.

Jos polkupyörä on vielä hankkimatta, sellaisen löytää helposti esimerkiksi netistä. Jos haluaa kokeilla pyörää ennen sen ostamista, suunnakseen kannattaa ottaa hyvin varustellut tavaratalot ja urheilu- ja pyöräilyliikkeet. Aluksi kannattaa tietenkin pohtia pyörän käyttötarkoitusta: tehdäänkö sillä tasaisia työmatkoja vai kenties hikisiä maastolenkkejä? Pelkästään miesten polkupyörät eroavat toisistaan valtavasti. Tarjolla on runsaasti eri kokoja, värejä ja ominaisuuksia, joihin kannattaa perehtyä tarkemmin ennen ostopäätöksen tekemistä.

Pyöräilyssä parasta lienee sen tuoma vapaus. Toisin kuin esimerkiksi ryhmäliikuntatunneilla käyvä tai joukkueurheilua harrastava, pyöräilijä voi päättää vapaasti milloin ja missä hän harjoittelee. Pyöräilijä päättää tietenkin myös tahdin – jos päivä on lähtenyt hyvin käyntiin ja olo on virkeä, vauhti voi olla todella kova. Jos ollaan vasta ensimmäisiä kertoja satulan selässä, harrastajan ei tarvitse pinkaista heti täyteen vauhtiin vaan hän voi nostaa tehoja oman jaksamisensa mukaan.

Sen lisäksi, että pyöräily kasvattaa fyysistä kuntoa, eli parantaa hapenottokykyä, koordinaatiota ja ylipäätäistä jaksamista, se lievittää myös stressiä. Monelle pyörän selkään hyppääminen onkin pakokeino, joka auttaa käsittelemään työ-, koulu- ja perheasioita rauhassa oman pään sisällä. Tasainen liike polkimia painellessa ja puhdas ulkoilma auttaa asioiden jäsentelemisessä ja parantaa tutkitusti ihmisen kykyä järkiajatteluun. Pyöräilyllä on siis kokonaisvaltaisia terveysvaikutuksia ja se lieneekin vastaus moneen ongelmaan!

admin